נחל קדש ומצודת כֹּחַ

האנדרטה במצודת כוח
באדיבות אוסף התצלומים הלאומי
ראשיתו של נחל קדש בלבנון בשני ערוצים, אך עד שהם חוצים את הגבול ומגיעים לכביש הצפון (886) הם אינם מרשימים כלל. ממזרח לכביש הם נעשים עמוקים יותר ויותר, ולמרגלות מצודת ישע הם מתאחדים לערוץ אחד יפה ותלול. נחל קדש והיער שמצפון לו הם שמורת טבע בעלת צמחייה עשירה ומגוונת ובעלי כנף למיניהם, אך הנחל נודע בעיקר במושבת שְפַנֵּי הסלע שבמקום, ורבים הסיכויים להיתקל בהם.

לאורך המסלול כמה מַפָּלוֹנֵי סלע, והטיול כרוך בטיפוס במעלה הערוץ המסולע והתלול מעט. עם זאת המסלול אינו קשה במיוחד, שכן הוא קצר יחסית. בחלקו הראשון תצפית יפה וקטע פתוח עטור פריחה באביב.
מהחניה של מצודת כֹּחַ נלך למרפסת התצפית ולאנדרטה לזכר כ"ח הלוחמים שנהרגו בקרבות. על מצודת ישע נכתב וסוּפַּר הרבה. זו אחת ממצודות המשטרה שהקימו הבריטים לצורך שליטה על גבול הצפון, הגבול עם לבנון. במלחמת העצמאות נכבשה המצודה בידי כוחותינו לאחר כמה התקפות ובמחיר חייהם של 28 לוחמים. בתחילה הוסב שמה "למצודת כֹּח", לזכר הנופלים, והיום היא קרויה מצודת יֶשַע, על שם הנביא הקבור מצדו האחר של הכביש. בחצר המצודה אנדרטה ורחבת תצפית לעבר עמק החולה. סמוך לה הוצבו שלטים המספרים על הקרבות, וכן הוכשרו וסומנו "שבילי לוחמים" ע"י קק"ל.
מהאנדרטה נלך צפונה לאורך שביל ישראל, צמוד לגדר המצודה. נעבור את החורשה לזכר הלוחמים, ולידה נצפה לכיוון צפון, אל הערוץ והר חרמון. מיד אחרי השער שבגדר נפנה שמאלה לאורך שביל ישראל, לכיוון מערב. לאחר צעידה של כ-10 דקות בשביל צר נרד אל הערוץ הדרומי של הנחל. נרד בו לאט ובזהירות, בין הסלעים והמפלונים, כ-400 מ', עד לנקודת המפגש עם הערוץ הצפוני בצד שמאל. חשוב שלא להמשיך לרדת מנקודה זו אל הערוץ התחתון, אלא לפנות שמאלה לאורך שביל ישראל ולעלות במפלי הערוץ הצפוני עד שהוא נפתח אל הנוף. מנקודה זו נמשיך בשביל כ-100 מ' ונגיע אל הכביש ליפתח. כאן כדאי לעצור ולשלוח את הנהגים למצודת כֹּחַ, ואם בכל זאת רוצים ללכת יחד, אפשר לצעוד במקביל לכביש על שביל עפר עד למצודה, כ-15 דקות בהליכה מהירה. אפשר גם לצעוד דרומה עם הכביש אל חניון האלה הסמוך ולחכות שם לנהגים.

אפשרות נוספת היא לסיים במורד נחל קדש -- מכביש 90 (מוּתנה באיסוף ע"י כלי רכב).

כיצד מגיעים? יוצאים מחצור צפונה בכביש 90 עד צומת כֹּחַ (15 דקות נסיעה). שם פונים שמאלה עד סוף העלייה. בצד ימין נמצאת המצודה, המשמשת בסיס של מג"ב, ובה יש להשאיר את המכוניות.

נקודת יציאה: חניון מצודת כֹּחַ.

נקודת סיום: חניון מצודת כֹּחַ (מסלול מעגלי).

אורך המסלול: 2.5 ק"מ.

משך הטיול: כשעתייים וחצי.